hiustenlähtö naisilla


Vuonna 2000 olin 21-vuotias tyttö, kun ihotautilääkäri diagnisoi minulla miestyyppisen kaljuuntumisen naisella. Nykyään tästä täsmälleen samasta sairaudesta käytetään nimeä naistyyppinen kaljuuntuminen. Lähdin lääkärin vastaanotolta itkien, sillä siihen asti olin vakuutellut itselleni että vain kuvittelen kaiken, että kaikki se hirveä hiustenlähtö ja hiuskasat lattialla ovat ihan normaaleja.

Sain lääkäriltä hoidoksi monta reseptiä. Yksi niistä oli Rogaineen. Vielä silloin se oli reseptilääke, ja se maksoi kaksi kertaa enemmän kuin nykyään. Käytin Rogainea 2-3 vuotta ihan menestyksekkäästi. Eräänä syksynä minulle tuli kamala sulkasato, ja lopetin Rogainen käytön saman tien. Olin jo ihan kyllästynytkin siihen. En voinut uskoa että alkoholipitoisen ja ties minkä muunkin myrkyn hierominen päänahkaan kaksi kertaa päivässä olisi kovin terveellistä muulle terveydelleni, hiuksista viis.

Vuonna 2005 aloin noudattamaan tiukkaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, ja hiustenlähtö loppui kuin seinään. Monta vuotta hiuksia lähti vain normaali määrä. Vuoden 2011 keväällä alkoi taas kamala hiustenlähtö. Eli ruokavalio-"lääkkeen" teho loppui? :( En tiedä, nykyään epäilen itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa jonka yksi oire on hiustenlähtö.

Naisten perinnöllinen/hormonaalinen  hiustenlähtö johtuu ihan samoista syistä kuin miesten kaljuuntuminen, mieshormonit ovat asialla. Samat hormonit aiheuttavat myös esimerkiksi aknea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Katson juonipaljastukset joka viikko